November 17, 2011

Haji 1432 - Tren

Beruntung + bertuah + bersyukur kerana kami antara 4 negara yang terpilih untuk menaiki tren ketika musim haji recently. Kenapa tidak, perjlnan yg jauh menaiki bas atau berjln kaki menjadi singkat dgn adanya tren ke stesyen-stesyen yg wajib haji termasuklah Padang Arafah, Muzdalifah, Jamratul Aqabah dan juga Mina.

 Namun, konsep berasak-asak menaiki tren sudah menjadi trend manusia yg kurang disiplin atau jenis yg mementingkan diri sendiri. Malaysia negara yg dicanangkan sopan santun, berbudi bahasa pun mengamalkan konsep berebut menaiki tren, tak kiralah LRT ke, Komuter ke or Star. Apatah lagi negara lain.

Pengalaman menaiki tren musim haji memang tidak dapat dilupakan, apatah lagi ada antara sahabat2 haji yg mengalami masalah2 tertentu. Menaiki tren mungkin idak menjadi masalah besar, yg menjadi masalah besar ialah menunggu turn naik tren kerana ada antara hamlah2 yg tidak mengikut schedule yg sepatutnya.Maka jadilah insiden asak berasak n menunggu terlalu lama sambil berdiri. Dugaan yg aku alami mungkin hanya menunggu sambil berdiri yg terlalu lama tetapi ada juga sahabat2 lain yg mengalami masalah ketika memasuki gate ke stesyen. Namun sahabat2 lain mendapat pengalaman yg amat berharga ketika hendak masuk ke gate stesyen tren, yang mungkin sukar untuk mereka lupakan dan akan sentiasa segar dlm ingatan. Ada juga bbrp sahabat yg pengsan, bergaduh dgn security yg jaga gate, ada juga yg masuk ke gate dgn cara ketua hamlah nama Khalid (seorang yg terlalu baik n sentiasa mengambil berat dgn anak2 buahnya) yg bending kan badannya untuk memberi laluan sahabat2 wanita untuk masuk ke gate. Sementara sahabat2 lelaki menghalang jalan drpd di rempuh oleh manusia2 yg lain. Aku tak dpt gambarkan bagaimana keadaan ketika itu, tapi sahabat2 lain amat bertuah kerana merasa pengalaman yg begitu mencabar.

Akhirnya sahabat2 sampai ke Muzdalifah beberapa minit sebelum jam 12tgh malam. 3 jam lewat dari jarak aku ketika tiba di Muzdalifah jam 9malam. Namun, tetap bersyukur kerana jemaah haji yg datang dari negara lain yg menaiki bas tiba di Muzdalifah jam 2pagi.....Ya Allah!Kau telah permudahkan aku dan sahabat2 dgn urusan Arafah dan Muzdalifah. Lesson dr kisah tren ni ialah 1. Tren kena strict untuk take turn jemaah dr hamlah2 lain naik tren. 2. Jemaah bukan saja berlatih berjalan kaki, tetapi juga berlatih berdiri terlalu lama sehingga bbrp jam.
Peluang bekerja di sekolah cukup advantage kerana berjalan kaki memang for sure one of the training. Berdiri lama juga antara yang menjadi aktiviti aku ketika di sekolah. Kerana aku suka buat kerja sambil berdiri, lebih cepat siap. Wallahualam.....


No comments:

Post a Comment